Hieronta ja raskaus

Hieronta ja raskaus

 

Raskauden aikana naisen keho muuttuu paljon. Seurauksena on monenlaisia oireita ja kiputiloja. Monet odottavat äidit miettivät, mikä tähän voisi auttaa, voiko esimerkiksi mennä hierontaan. Jokainen kokee ja aistii kehon muutokset eritavalla. Jokaista on kohdeltava yksilöllisesti ja vastattava hänen tavoitteisiin. Raskaus jaetaan kolmeen vaiheeseen ja jokaisessa vaiheessa on tyypilliset oireet ja ne tulee ottaa huomioon hieronnassa.


Alkuraskaus (RV 0-12)


Alkuraskauden aikana näkyvät fyysiset muutokset eivät ole niin isoja kuin kahden jälkimmäisen vaiheen aikana, mutta hormonaaliset vaikutukset alkavat alkuraskauden aikana. Keho valmistautuu sikiön kasvuun ja synnytykseen. Raskauden alkuvaiheessa keskenmenon riski on suurempi, jolloin ei käytetä paljoa voimaa ja vältetään synnytystä käynnistäviä akupisteitä.

Asiakasta voidaan hieroa vielä niin, että hän on vatsallaan. Hieroa voi myös kyljellään tai istuen.

 

Alkuraskauden aikana hieronnalla pyritään rentouttamaan asiakasta ja antamaan hänelle raskauden ajaksi eväitä, millä keinoin hän itse pystyy nostamaan omaa fyysistä kuntoaan ja toimintakykyään.Tärkeää on kannustaa ja ohjata asiakasta liikkumaan. Etenkin vatsa- ja selkälihasten vahvistaminen on tärkeää. Tässä vaiheessa kun niitä pystyy vielä harjoittamaan ja vahvistamaan. Hyvä fyysinen kunto auttaa selviytymään raskausajasta ja synnytyksestä paremmin ja nopeuttaa palautumista synnytyksen jälkeen.


Keskiraskaus (RV 13-27)

 

Tämä on yleensä raskauden energisintä aikaa. Keskiraskauden aikana hemoglobiini laskee ja asiakasta saattaa huimata helposti. Etenkin hierontapöydältä noustessa on varmistettava, että asiakas pysyy pystyssä. Sikiö kasvaa voimakkaasti keskiraskauden aikana. Sikiön aiheuttaman paine lannerangan ja lantion alueelle heikentää jalkojen verenkiertoa. Oireina ovat selkäkipu, suonenvedot, jalkojen turvotus ja suonikohjut.

 

Eniten huomioita vaativia alueita ovat selkä, pakarat, jalat ja hartiat. Hieronta voidaan suorittaa niin, että asiakas istuu tai on kylkimakuulla. Asiakkaan olisi hyvä liikkua, jotta lihaksisto pysyy paremmassa kunnossa synnytystä varten. Uinti, vesijuoksu ja erilaiset jumpat ovat hyviä liikuntamuotoja.

Kohdun alkaessa kasvaa iho alkaa myös venymään. On tärkeää huolehtia ihon kosteuttamisesta erilaisin rasvoin ja voitein. Hieronnalla voidaan lisätä ihon verenkiertoa ja elastisuutta, milloin ei synny niin helposti arpikudosta.


Loppuraskaus (RV 28-40)


Loppuraskauden aikana sikiön paine elimistöön aiheuttaa suoliston toiminnan hidastumista, virtsaamisen tarpeen lisääntymistä, närästystä, hengenahdistusta ja nopeampaa hengästymistä fyysisissä suorituksissa, kun kohtu nousee kylkikaareen. Kehon painopiste on muuttunut eteen- ja alaspäin, jolloin etenkin lannerangan luonnollinen kaari voimistuu.

 

Selkä- ja häpyluuliitoskivut  ovat loppuvaiheessa pahimmillaan, jolloin alaselän hieronta entistä tärkeämpää. Lantion ja selän mobilisointia tulee kuitenkin välttää, löystyneiden nivelsiteiden takia. Turvotus käsissä, jaloissa ja kasvoissa lisääntyy. Kädet saattavat myös puutuilla. Raajojen alueelle kannattaa tehdä lymfaattista hierontaa vähentämään turvotusta.

 

Lämpöhoitoa voi käyttää alavatsaan, selkään ja hartiaseudulle lisäämään verenkiertoa.  Kylmähoitoa voi käyttää jalkoihin ja käsiin vähentämään turvotusta. Jalkoihin ja käsiin voi tehdä myös lymfaattista hierontaa vähentämään turvotusta. Lämpö- ja kylmähoidon kanssa kannattaa olla maltillinen. Asiakkaan tarkkailu lämpö- ja kylmähoidon aikana on erityisen tärkeää.

 

Ruokaa ei kannata syödä muutamaan tuntiin ennen hierontaan tuloa, ettei tule pahanolontunnetta. Helpoin hieronta-asento istualtaan, mutta kylkimakuukin käy. Alavatsa kannattaa tukea hyvin muutamalla tyynyllä.
Hieronnalla voi tukea synnytyksen käynnistymistä vyöhyketerapeuttisin tekniikoin.

Hieronta on turvallinen hoitomuoto raskauden aikana. Jos olet epävarma hieronnan suhteen, niin kannattaa keskustella oman lääkärisin kanssa.

 

Lähde: Raskaus ja hieronta. Urheiluhieroja Arttu Peltola. Saatavilla www-muodossa: <URL: http://urheiluhieroja.blogspot.fi/2011/04/raskaus-ja-hieronta.html

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Viimeisimmät kirjoitukset
Please reload

Arkisto
Please reload

Seuraa meitä Facebookissa!
  • Facebook Basic Square